czwartek, 20 sierpnia 2009

Pozycjonowanie

Oprócz stworzenia własnej strony należy ją wypozycjonować, co z tego, że strona będzie ładna i ciekawa, skoro użytkownicy nie wiedzą o jej istnieniu. Pozycjonowanie to nieustanna walka o miejsca na pierwszej stronie w wyszukiwarkach.

Podstawy pozycjonowania


Autorem artykułu jest Dawid Panfil




Ten artykuł ma Ci przybliżyć podstawowe tajniki pozycjonowania. Po przeczytaniu go i wykorzystaniu wszystkich informacji masz szansę na miejsce w pierwszej 10 w rankingu stron

Wstęp



Jeśli masz jakieś pytania, uwagi lub wskazówki na temat niniejszej publikacji to prześlij je do mnie na adres: dawidpanfil@gmail.com. Napewo ich wysłucham oraz ustosunkuje się do nich przy kolejnych wydaniach tej publikacji.
Na koniec życzę Ci, aby zawarte tutaj wskazówki pomogły Ci w jak najszybszym czasie zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarkach, a co za tym idzie również pozyskaniu nowych klientów.



Dlaczego warto pozycjonować stronę?


Oprócz stworzenia własnej strony należy ją wypozycjonować, co z tego, że strona będzie ładna i ciekawa, skoro użytkownicy nie wiedzą o jej istnieniu. Pozycjonowanie to nieustanna walka o miejsca na pierwszej stronie w wyszukiwarkach. Dzięki takiemu zabiegowi zyskujemy potencjalnych kilentów, ponieważ jak ktoś już korzysta np. z Google to tylko po to, aby wyszukać konkretnej informacji, bądź usługi. Więc wysoka pozycja w przegląrkach = dużo potencjalnych klientów.



Część I- Przygotowanie do pozycjonowania



Podstawowe pojęcia



SEO to akronim angielskiej nazwy "Search Engine Optimization", czyli optymalizacja witryn internetowych pod kątem wyszukiwarek. Pojęcia SEO i optymalizacji są ze sobą powiązane, jednak niesłusznie często stosowane zamiennie. SEO to nie pozycjonowanie stron. Usługi SEO pozwalają ulepszyć witrynę, aby była przyjazna dla wyszukiwarek.


Pozycjonowanie jest świadomym działaniem, mającym na celu takie przedstawienie serwisu internetowego wyszukiwarce aby uznała go za wartościowy i wyniosła na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Po wpisaniu w wyszukiwarkach internetowych, słów związanych z państwa działalnością, wasza strona znajdzie się w czołówce wyników wyszukiwania.


Optymalizacja strony - dostosowanie treści i kodu strony internetowej, pod określonym kątem. Optymalizację strony można podzielić na optymalizację kodu i optymalizację treści. Optymalizacja kodu odpowiada za prędkość wyświetlania się strony, zgodność ze standartami oraz wyszukiwanie strony przez wyszukiwarki pod kątem danych fraz.


PageRank to metoda przydzielania indeksowanym stronom internetowym określonej ilości punktów przyznanych Twojej stronie. Ilość punktów (od 0 do 10) wyznacza jakość Twojej strony.



Jak działają wyszukiwarki?


Wyszukiwarka internetowa do indeksowania witryn wykorzystuje specjalne programy tzw. Pajączki. Pajączki znajdują i przeszukują strony www (krążą po sieci), budując listę słów i fraz pod którymi będzie można znaleźć stronę.
Wyszukiwarki starają się dopasować wprowadzone przez użytkownika zapytanie do fraz zapisanych przez pajączka. Kolejność jest stron jest ustalana podług ‘wagi', którą obliczył pajączek.
Waga każdej strony jest obliczana od nasycenia słów kluczowych, tagów użytych przy reprezentacji takich słów, linków do danej strony i wielu innych czynników.


Czy nadal ważny jest PR?



PageRang oznacza popularność strony im wyższe jest PR tym lepsza jest wartość serwisu, ale jednak może się zdażyć, że strona z niższym PR jest wyżej od nas w wyszukiwarce, a to dlatego, że jest jeszcze wiele innych czynników świadczących o popularności strony. Między innymi takim czynnikiem jest Link popularity, który opiszę za chwilę.
Podsumowując PageRank, jest już przeżytkiem i ma minimalny wpływ na pozycję w wyszukiwarkach, ale według mnie warto jeszcze na niego zwracać uwagę, ponieważ świadczy on o jakości naszej strony



Co to jest LinkPopularity?
Wskaźnik LinkPopularity jest miernikiem popularności strony wśród najlepszych wyszukiwarek i katalogów (również polskich). Brany jest on pod uwagę poczas budowania rankingu stron w procesie wyszukiwania informacji w internecie. Określa sięgo na podstawie ilości łączy prowadzących do ocenianiej witryny i ich wartości.
LinkPopularity działa na zasadzie głosów, czyli link na stronie A prowadządzy do strony B jest interpretowany jako udzielenie głosu na stronę B przez stronę A. Oczywiście wartość linków też ma swoje znaczenie, im strona A jest wyżej w wyszukiwarce tym więcej strona B uzyskuje głosów.
Aby sprawdzić ilość linków prowadzących do naszej witryny należy wpisać w google: Link:http://www.adres_strony.pl


Usability
Nie będę się na ten temat rozpisywał za bardzo, ponieważ są osoby, które lepiej odemnie wszystko o tym opiszą. Ja jedynie daje Ci tutaj tylko kilka najważniejszych porad, aby Twoja strona była przyjemna dla użytkownika
Strona powinna się składać z 4-6 części, czyli nagłówek, menu górne, menu boczne, treść właściwa, pasek boczny oraz stopka.
Tak więc zaczynamy od samej góry strony, czyli od nagłówka nie powinien za bardzo rzucać się w oczy, ponieważ będzie rozpraszał podczas czytania tekstu, najlepiej jakby w skład nagłówka wchodziła nazwa firmy, logo i jakieś motto.
Menu górne lub lewe, ewentualnie oba, powinno być w miarę proste, aby nie pogubił się użytkownik. Menu nie powinno być orginalne tj znajdować się w innym miejscu niż wszystkie lub jakoś inaczej działać, spowoduje to, że użytkownik się zagubi i już nie wejdzie ponownie na Twoją stronę.
Treść strony nie może być za długa, ponieważ użytkownicy są leniwi i znudzi ich długi i monotnny tekst. Umieść w tekście najważniejsze sprawy np. w przypadku opisu produktu cenę, sposób dostarczenia oraz ew. zdjęcie produktu i krótki opis.
Pozwól kilentom płacić przez różne konta internetowe np. Paypal, umieść na stronie głównej ich logo, aby ludzie wiedzieli, że mogą tutaj tak płacić.
Co do stopki, nie powinna się ona za bardzo rzucać w oczy i musi ona zawierać link kontaktowy do autorem serwisu.
Umieść również formularz kontaktowy, umożliwi to użytkownikom kontakt z Tobą.
Dlaczego ważna jest optymalizacja strony?
Pajączki korzystają z przeglądarki tekstowej. Oznacza to, że nie widzą one tak jak my grafiki itp. Dla nich najważniejsze są znaczniki na stronie oraz tekst. Dzięki optymalizacji zyskujemy większą możliwość , aby strona pojawiła się w wysoko w rankingach oraz na szybkości działania strony.


Część II- Pozycjonowanie.


Optymalizacja strony pod kątem kodu
Po pierwsze strona nie powinna być wykonana na ramkach. Ramki to już przeżytek, który został już dawno zdeprecjonowany (wyrzucony z użycia). Szablon strony był wykonany na divach oraz z wykorzystaniem PHP.
Po drugie zadbaj o ładnie wyglądające URL, niektóre pajączki nie pójdą za linkami dynamicznymi i jedynie strona główna będzie zaindeksowana.
Kolejnym ważnym punktem są atrybuty title oraz alt. Używaj ich jak najczęściej. Dzięki nim pajączki wiedzą co znajdą po kliknięciu w odnosinik, a w przypadku atl co znajdą na zdjęciu.
Zadbaj, aby kod był zgodny z specyfikacją w3c.org, jeśli nie wiesz czy Twoja strona jest poprawna skorzystaj z walidatora: www.validator.v3c.org
Do formatowania wyglądu strony skorzystaj z CSS. Umożliwi Ci do oprócz szybciej ładowanej strony również o wiele łatwiejszą zmianę wyglądu.
Używaj każdy tag zgodnie z przeznaczeniem. Np. do wykonania akapitu stosuj element

a nie dwa razy

Wykonaj mapę strony (o niej później)
Wyczyść kod z zbędnych tagów (wszelkie style CSS lub skrypt JS trzymaj w oddzielnych plikach, a w dokumentach XHTML weź je zalinkuj)


Metatagi


Aktualnie metatagi nie są już branę pod uwagę tak jak kiedyś. A to przez to, że tam pojawiało się najwięcej spamu. Aktualnie pajączki korzystają z nich jako pomoc przy tworzeniu listy fraz, choć niektóre z nich są jeszcze bardzo użyteczne.
Znacznik title
Jest on najważniejszym znacznikiem z wszystkich metatagów. Jest on wyświetlany jako pierwszy w wyszukiwarkach jego zawartość służy jako link. W tym znaczniku zapisujemy tytuł strony.
Tytuł powinien być krótki, treściwy i co najważniejsze zgodny z zawartością. Jeżeli nie będzie się zgadzać tytuł z zawartością to pajączek uzna taką stronę za spam


Znacznik meta- discription (name)
Drugi co do ważności element. Jego zawartością jest opis strony. Tak jak w przypadku znacznika title jego zawartość musi być treściwa i zgodna z zawartością. Jego zawartość pojawia się pod nazwą linku w wyszukiwarce.
Jeżeli zabraknie tego tagu pajączek pobierze kilkadziesiąt pierwszych znaków i pokaże ja jako wynik wyszukiwania, niestety to nie przyniesie nam żadnych pozytywnych efektów.


Znacznik meta-keywords (name)
Przez to, że wielu webmasterów zamieszczało tutaj spam pajączki już nie zwracają takiej uwagi na nie jak kiedyś. Dzisiaj one raczej służą do szybkiego uzupełniania danych w katalogach.
Zawartościa tego elementu są pojedyncze słowa oraz frazy, pod jakimi byśmy chcieli znaleźć naszą stronę. Każdą frazę umieszczaj po przecinku. Dobrze by było jakby zawarość keywords była wykorzystana w elemencie discription.
Jeśli nie wiesz co tam wpisać, to najpierw uzupełnij treść, a następnie wpisuj słowa kluczowe podług treści, dobrym sposobem też jest wpisywanie nazwy działów i linków w tym metatagu. Oczywiście dla każdej podstrony serisu przygotuj oddzielny zestaw fraz, dzięki temu pajączki zaindeksują wyżej wybrane podstony, a co za tym idzie cały serwis.
Nie powtarzaj słów kluczowych, zamiast przynieść nam to jakieś korzyści jedynie obniża notę. Pajączki są również uczulone na frazy, które nie występują w tekście, jeżeli na taki trafi obniżna dyrastycznie notę lub usuwa stronę z wyszukiwarki.


Znacznik meta-pragma(http-equiv)
Znacznik ma jedną wartość „no-cache" jego zadaniem jest poinformowanie przeglądarki, że nie ma zapamiętywać strony.



Optymalizacja strony pod kątem treści
Najważniejszą sprawą jest bardzo duże nasycenie słowami kluczowymi strony, ale oczywiście nie do przesady tekst musi być czytelny i zrozumiały.
Oprócz nasycenia duże znaczenie mają nagłówki, słowa w nagłówkach dostają większą wartość (odpowiednio h1 najwięcej, a h7 najmniej), nie przesadzaj z ilością słów w nagłówkach, maksymalnie 8 słów.
Również pogrubienia mają swoje wartości. Pogrubienie za pomocą elementu strong ma większe znaczenie niż za pomocą elementu b.
Podkreślenia, przekreślenia, kursywa itp. mają o wiele mniejsze znaczenie.
Opisuj każdy link i obraz, już o tym wspominałem mowa tutaj o atrybutach title oraz alt.
Stosuj zasadę mocnej trójki. Polega ona na wybraniu i użyciu 3 słów kluczowych, które w różnej kolejności dadzą pożądany efekt tj. logiczny i spójny tekst. Jeśli zasada ta wyda Ci się nie spójna i brzmi ona nienaturalnie to jej po prostu nie stosuj. Najlepiej ją wykorzystać w następujących miejscach: nagłówki, opisy oraz tytuł i opis strony.


Dobrze opisuj linki tzn. w linku powinny znaleźć się słowa kluczowe.



Sitemap
Jest to mapa strony. Są jej dwie wersje. Pierwsza jest przeznaczona dla wyszukiwarek. Jest to zazwyczaj plik XML, w którym są zapisane wszystkie odnośnki na stronie. Do stworzenia takiej mapy witryny najlepiej skorzystać z jakiegoś generatora, kilka z nich umieściłem w części o narzędziach do pozycjonowania strony.
Kolejna wersja jeset już opcjonalna, jest to wygenerowany plik XHTML, który zawiera wszystkie odnośniki wraz z ich opisem. Taka mapa jest przydatna jedynie przy rozbudowanych serwisach.


Plik robots.txt
Dzięki plikowi robots.txt możemy zabronić robotom dostęp do plików i katalogów. Plik ten powinien znajdować się w głównym katalogu strony (tak aby znajdował się pod adresem: http://naszastrona.pl/robots.txt). Jeżeli nasza strona znajduje się w podkatalogu i nie mamy dostępu do katalogu głównego to nie możemy korzystać z dobrodziejstw pliku robots.txt.
Składnia tego pliku nie jest skomplikowana. Aby zabronić dostępu wszystkim robotom do katalogu należy wpisać:
# za znakiem hash można pisać komentarze w plikach
User-agent: *
Disallow: /katalog
Aby zabronić dostępu do całości strony:
User-agent: *
Disallow: /
Aby zabronić dostępu tylko jednemu robotowi (wielkość znaków z nazwie robota jest ignorowana):
User-agent: NazwaRobota
Disallow: /katalog
Aby zabronić dostępu do plików graficznych:
User-agent: *
Disallow: *.jpg
Disallow: *.gif
Disallow: *.png
Zazwyczaj każdy robot w swoim user agent podaje adres strony z informacjami o sobie. Można w nich znaleźć także sposoby ich blokowania.


Dodawanie strony do wyszukiwarek
Poniżej zamieściłem linki do najważniejszych polskich wyszukiwarek.
• http://www.google.pl/addurl/?continue=/addurl
• http://www.szukacz.pl/DodajUrl.aspx
• http://gooru.pl/zglosstrone.php
• http://www.netsprint.pl/serwis/addurl


Dodawanie jest banalnie proste. Na każdej z tych stron znajdziesz prosty formularz składający się z pola na wpisanie adresu strony ewentualnie znajduje się jeszcze jedno pole z miejscem na kod captcha.


Wymiana linkami
Wymiana linkami jest chyba jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania. Im więcej linków wskazuje na Twoją stronę tym wyżej jest ona w rankingu. Ważne jest, aby nie przesadzić z ilością linków na Twojej stronie, ponieważ to też już pajączek może podpiąć pod spam, no chyba że link ma wartość nofallow.


Na co zwócić uwagę przy wymianie linków?
Jeżeli dany webmaster ma umieścić link na każdej z podstronie swojego serwisu, ważna jest ilość zaindeksowanych podstron. Im wyższa wartość tym lepiej dla nas.
Najlepiej by było jakby taki link był otoczony dużą ilością teksu, nieraz dzieje się tak, że pajączek nie indeksuje kilku linków, które są obok siebie, bo traktuje je jako reklamę.
PageRank strony też ma znaczenie im wyższy PR strony tym lepiej dla nas.
Tematyka serwisu ma średnie znaczenie w samym pozycjonowaniu, ale daje bardzo dużo oglądalności, ponieważ jak użytkownik przegląda jakąś stronę o tematyce np. programowania to z wielką chęcią kliknie na link, który jest powiązany tematycznie.
Miejsce linku. Najlepiej, aby było gdzieś w widoczym miejscu, dzięki temu użytkownik go od razu zobaczy.
Sposób wstawiania linku. Jest możliwość wstawienia buttona, banneru lub czystego tekstu. Najlepiej, aby to był banner, bo zajmuje najwięcej miejsca, a dzięki temu jest lepiej widoczny.


Rankingi i katalogi stron
Najpierw zajmijmy się sprawą rankinów stron. Nic one nie dają, a jedynie obniżają notę. Pajczki takie strony omijają szerokim łukiem, ponieważ uważają takie strony za śmietnisko bannerów.
Jeżeli mowa o rankingach to sprawa jest o wiele lepsza. Stronę warto dodać do rankingów, ale nie do wszystkich. Najlepisze są te, co mają PR>=3 dzięki temu twoja strona nie spadnie w rankingu.
Nieraz warto wydać parę złotych na zapisanie swojej strony do katalogu o wysokim PR, zapewni to wysoką oglądalność strony oraz częstsze wizyty pajączka.
Jeśli mowa o najlepszych katalogach, to niestety w tym pomóc nie mogę, poniważ każdy pozycjoner ma swoje ulubione katalogi i tylko z nich korzysta.
Inne formy reklamy
Tutaj zamieszczam inne formy reklamy, które są bardziej czasochłonne niż pozostałe, ale też przynoszą efekty.
Wygryzanka
Wygryznako jest to pewne udostepnione miejsce na stronie, w którym możesz zareklamować swoją stronę. Oczywiście taka reklama nie jest długotrawała, ponieważ kolejna osoba przyjdzie i zamieści tutaj własną reklamę i tak w kółko. Oczywiście nie jest dosyć mała szansa na to, że ktoś kliknie na taki link. Musi on być bardzo dobrze napisany, aby przyciągną gości na stronę
Lepszym sposobem jest umieszczenie takiego wygryzanka na włanej stronie. Dzięki temu więcej osób będzie wchodziło chociażby po to, aby się zareklamować, a przy okazji poczytać co masz do powiedzenia. Możliwe, że ich zainteresujesz zawartością strony.
Powiadom nas
Dosyć starym i chyba już praktycznie nie używanym sposobem jest umieszczenie informacji na stronie z prośbą o powiadomieniu znajomych, że istnieje tak strona. Jest to dość mało funkcjonalna reklama, bo po prostu nikomu nie chce się mówić jaką stronę przeglądał
Social Bookmarks
Aktualnie najnowsza forma reklamy na własnej stronie. Webmaster umieszcza linki do takich stron jak wykop.pl czy strony digg. Chodzi w tym o to, żeby ‘wykopać' stronę, czyli oddać na nią głosy im więcej głosów tym lepiej dla nas, ponieważ serwis może strafić na stronę główną np. wykop.pl i dzięki temu wygenerować bardzo duży ruch.
Shoutboxy, chaty i fora internetowe oraz księgi gości
Bardzo łatwym sposobem oraz szybkim na pozyskanie czytelników serwisu jest... rozmowa na shoutboksie oraz czacie czy kanale IRC. Osoby piszące na nich mają zazwyczaj jakiś problem. Weź spróbuj jakoś pomóc takiem użytkownikowi, ale nie do końca, napisz mu coś w stylu możesz zrobić to i to, opisałem to ostatnio na moim blogu może Ci to pomóc, a tutaj link
Co do for sprawa też jest banalnie prosta. Wystarczy uzupełnić dane w profilu. Zazwyczaj jest tam miejsce na adres strony www, wpisz go tam oraz umieść link w podpisie. Tak samo postępuj w księgach gości, jak jest miejsce na stronę internerową to ją tam wpisz.
Na co uważać przy pozycjonowaniu?
Na spam to jest największy i najgroźniejszy błąd przy pozycjonowaniu. Nasze reklamy nie mogą być nachalne, nie należy zapychać shoutboxów linkiem do własnego serwisu, bo i tak nikt nie kliknie, a jedynie jakiś moderator lub administrator strony Cię zbanuje.
Na automatyczne dodawanie stron do wielu wyszukiwarek i serwisów. Niby takie skrypty robią to co do nich należy, ale ich wyniki są marne. Zapisuję stronę do najgorszych katalogów, przez co dostajemy niską notę w przeglądarkach
Na zawartość strony. Musi ona być treściwa i bardzo nasycona słowami kluczowymi, ale jak już pisałem nie wolno przesadzić tekst musi być zrozumiały.
Systemy wymiany bannerów użycie ich jest ostatecznością, no chyba że się płaci za odsłony i nie umieszcza się linku zwortnego na własnej stronie. Choć jak już mamy w taki sposób reklamować stronę to najlepiej skorzystać z reklamy google.
Nie wymieniaj się linkami ze stronami, które zupełnie
odbiegają od tematyki Twojej strony
Nie umieszczaj swoich linków w serwisie, gdzie znajduje się
obszerna lista linków na jednej podstronie, nawet jeśli pasuje
on tematycznie.
Bardzo dużym problemem są aliasy, wiele początkujących pozycjonerów uważa, że ich adres jest długi i mało interesujący i dlatego korzystają z aliasów, niestety wielu z nich zapomina o tym, że powinni pozycjonować własną stronę, a nie alias, bo jest to poprostu ramka otwierająca twoją stronę i nie ma ona nic wspólnego z twoim serwisem.
Kilka wskazówek na koniec
Twoje strony muszą być często uaktualniane. Im więcej uaktualniasz tym częściej pajączki odwiedzają stronę.
Pisz na różnych forach, które mają podobną tematykę do Twojego serwisu, oczywiście zamieść link do strony w podpisie.
Jeżeli masz bloga zajmij się notkami bardziej technicznymi, nie pisz o niczym, bo to nie przyniesie Ci oglądalności serwisu.
Jeżeli prowadzisz kilka stron. Zalinkuj je wszystkie do siebie.
Umieść na własnej stronie dział O mnie opisz kim jesteś i co robisz, dobrze było by też dać własne zdjęcie. Gdy ludzie będą wiedzieli kim jesteś poczują do Ciebie większą symptię.
Strona musi być łatwa w nawigacji. Nie rób głębokiego menu maksymalnie 3 kliknięcia, aby dojść do celu.
Stwórz własny kanał RSS i często go aktualizuj. Oprócz tego warto pomyśleć o newletterze.
Napisz ciekawy artykuł na własnej stronie, umieść go na wykop.pl i poproś znajomych o jego wykopanie. Im więcej wykopań tym większa szansa, że go więcej osób przeczyta.
Jesteś programistą? Umieść jakiś skrypt za darmo lub demo własnego programu. Ludzie lubią dostawać różne próbki, więc na pewno z tego skorzystają.
Jeżeli korzystasz z wordpressa to wykonaj do niego jakieś tłumaczenie wtyczki, wymyśl jakąś wtyczkę, albo po prostu stwórz jakiś them do niego. Zawsze znajdzie się ktoś kto z tego skorzysta.



To jest wersja pierwsza publikacji, kolejne jej wydania znajdziesz na blogu: www.blog.suchy.y0.pl



---

Tanie i profesjonelne tworzenie stron internetowych Blog o technologi internetowej (tj. wszystko o internecie)


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

interesujące blogi