środa, 16 września 2009

PageRank

PageRank to jeden z ciekawszych współczynników oceny wartości serwisu internetowego, jaki nadaje algorytm Google. Skala PR jest stała i zawiera się w przedziale 0-10. Od dłuższego czasu PR jest dynamiczny i co kilka miesięcy następuje aktualizacja wyświetlanego PR. Teoretycznie im wyższy Page Rank tym strona jest bardziej wartościowa.

Zasada przydzielania PR jest znana webmasterom i na podstawie tej wiedzy można w dużym przybliżeniu oszacować, jaki Page Rank otrzyma nasza witryna przy kolejnej aktualizacji. Szacunki te nie są zawsze trafione, ponieważ opierają się na ilości i jakości linków, które prowadzą do naszego serwisu. Algorytm potrafi zaskoczyć i przydzielić zupełnie inną wartość serwisowi, niż się spodziewamy. Na podstawie wcześniejszych doświadczeń można stwierdzić, że wartość serwisu obliczana przez Google może się znacznie różnić od wartości uznawanej przez użytkowników.
Zielony pasek PR jest o tyle ciekawy, że nie ma praktycznie żadnego przełożenia na pozycjonowanie i osiągane pozycje w wyszukiwarce, jednak każdy webmaster stara się o pozyskanie jak największego PR. Ma to związek raczej z ambicjami, a także z przełożeniem wartości sprzedawanej reklamy w serwisie. Im wyższy PR, tym lepsze ceny uzyskuje się za artykuły sponsorowane czy reklamę na stronie głównej serwisu.
Ręczne manipulacje wokół PR jest niedozwolone w wytycznych Google dla webmasterów. Umieszczanie linków do zewnętrznych serwisów w celu podwyższenia PR jest „nagradzane” obniżeniem PR dla witryny emitującej takie linki. Filozofia Google opiera się na tym, aby umieszczać linki zewnętrzne tylko wówczas, kiedy są one pożyteczne dla użytkowników odwiedzających nasz serwis. Oznacza to, że linki muszą być tematyczne i kierować do stron o zbliżonej tematyce, a także do takich, które rozszerzają poruszane zagadnienia na podstronach naszego serwisu.
Wymagania Google ocierają się nieco o utopijną ideologię, ponieważ w przypadku serwisów komercyjnych musielibyśmy linkować do konkurencji i odwrotnie. Na szczęście Internet jest niezwykle bogaty w różne formy prezentacji informacji. Linkowanie ze stron konkurencyjnych sklepów czy witryn jest nierealne, ale już ze stron zawierających informacje o naszych produktach czy usługach jest całkiem możliwe.

O autorze
Marek Krotecki, publicysta internetowy, freelancer specjalizujący się w edycji i korekcie artykułów. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, współpracujący z wydawnictwami w zakresie korekty tekstów

Brak komentarzy:

interesujące blogi