środa, 8 lipca 2009

Rozkład kliknięć

Pozycjonowanie stron internetowych to działania mające na celu umieszczenie informacji o serwisie wśród pierwszych dziesięciu wyników wyszukiwania. Związane jest to z ilością kliknięć w wynikach organicznych, około 95% przypada na strony z top 10. Nieprzypadkowo jest to też liczba stron domyślnie wyświetlanych w wynikach, a większość internautów nie zmienia tych ustawień.

Od momentu kiedy wyszukiwarka Google stała się istotnym źródłem poszukiwania informacji i promocji (korzysta z niej w Polsce 14 milionów osób) przeprowadza się analizy związane z ilością kliknięć w zależności od zajmowanej pozycji.Poniżej zestawienie dla pierwszych dziesięciu wyników.



Rozkład kliknięć - analiza


Rozkład przyjmuje postać funkcji wykładniczej do 6 miejsca. Okazuje się, że pozycja 7 jest rzadziej klikana niż strony zajmujące miejsca 8 - 10. Anomalia ta wynika ze sposobu patrzenia przez ludzi na strukturę dowolnego dokumentu w postaci strony. Najpierw wzrok obejmuje początek tekstu potem „prześlizguje się” po środkowej części i zatrzymuje na końcu. Powoduje to, że lepiej zajmować pozycję 10 niż 7 i łatwiej ją osiągnąć. Oczywiście zmierzając do miejsc w pierwszej trójce będziemy musieli o nią „zahaczyć”.

Drugi czynnik, który jest związany z zajmowanym miejscem to czas przeglądania strony. To jednak nie zależy już proporcjonalnie od zajmowanej pozycji. Strona z pierwszej pozycji ma 56% ogółu wejść a tylko 28% czasu spędzonego ze wszystkich stron z top 10 przypada na nią.

Okazuje się, że najlepsze wyniki w tym elemencie mają pozycje 2, 4 i 7 (ta najrzadziej klikana), internauci spędzają na nich procentowo dwa razy więcej czasu niż mają % wejść. Czyli na stronie z pozycji 2 internauci spędzają 4x więcej czasu niż na stronie z pozycji 1 (cztery razy mniej wejść a ilość ogólnego czasu podobna). Oczywiście wyniki mogą być zróżnicowane w zależności od jakości strony i treść zawartych na niej.

Opłacalność pozycjonowania

Analiza tych wyników pozwala również na określenie kosztów jakie możemy ponieść na pozycjonowanie strony. Jeżeli funkcja kosztów uzyskania wyższej pozycji rośną wolniej od funkcji wejść na stronę to takie działania są opłacalne pod warunkiem, że wskaźnik konwersji utrzymany jest na stałym poziomie. Czyli ilość oczekiwanych zdarzeń (zakup, wysłanie zapytania itp.) nie spada wraz ze wzrostem pozycji. Wskaźnik opłacalności pozycjonowania to wynik trzech zmiennych.

•ilości kliknięć
•kosztów pozycjonowania
•wartość konwersji
Inwestycja jest opłacalna jeżeli wartość konwersji uzyskana z kliknięć przewyższa koszty pozycjonowania. Nie zawsze najwyższa (najdroższa) pozycja jest najlepsza. Jeżeli wraz z jej uzyskaniem spadnie wartość konwersji (zmniejsza się czas pobytu użytkownika na stronie) to możliwe jest, że koszty pozycjonowania przekroczą przychody.

Zmienność pozycji

Dodatkowym problemem z oszacowaniem kosztów pozycjonowania jest zmienność pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Bardzo trudno jest utrzymać stronę na określonej pozycji przez dłuższy czas o ile jest to wogóle możliwe, biorąc pod uwagę zmienność algorytmów, działania innych pozycjonerów lub nasze.

Paradoksalnie najłatwiej utrzymać stronę na pozycji pierwszej, wyżej być już nie może, a spadnie dopiero wtedy kiedy nasze działania będą mniej skuteczne od konkurencji. Dlatego najczęściej przyjmuję się przedziały pozycji 1 - 3, 4 - 6, 7 - 10, choć różnica pomiędzy pozycją 1 a 3 jest zasadnicza.

Podsumowanie

Użycie statystyki do analizy opłacalności pozycjonowania pozwala określić budżet jaki możemy na ten cel przeznaczyć. Obliczanie ROI (wskaźnika zwrotu z inwestycji) dla pozycjonowania jest jednym z elementów, które pomagają w przygotowaniu strategii związanej z promowaniem firmy w wynikach organicznych. Warto zastanowić się jakie zyski (nie tylko w finansowe) możemy uzyskać dzięki pozycjonowaniu naszego serwisu.
http://www.webshock.com.pl/rozklad-klikniec-w-top-10-wynikow-wyszukiwania-google/

Brak komentarzy:

interesujące blogi